22 Ekim 2012 Pazartesi

SİZİN BİLGİSAYARINIZA DA “PUP.Funmoods” BULAŞMIŞ OLABİLİR

Bilgisayarınızın aniden yavaşlamasının sebebi “Pup.Funmoods” eklentisi olabilir mi?

Benim durumum aynen böyleydi. Benzer problemi geçen sene de yaşamış ve sonucunda Windows destek hattından (çünkü sorunu onlar da çözememişlerdi) yeni bir Windows 7 kurulumuyla, yani her şeyi sil baştan, kurtulabilmiştim. İngilizce aksanı ve aramızdaki saat farkından Hindistan’da olduğunu anladığım bir PC uzmanından aldığım bu desteğe 40$ bayıldığımı hatırlıyorum. Ama mutluluğum kısa sürdü. Bir sene sonra, aynısının tıpkısı belirtilerle tekrar karşılaştım.
Laptop’umun kronik hastalığı nüksetmişti. Birden fazla Explorer pencerelerini açarken, Google araması yaparken ve programların, dosyaların çift tıklanması esnasında gözlemlenen bariz bir yavaşlıktan bahsediyorum. Bilgisayarım sanki verdiğim komutları anlamıyor, kafası karışıkmış gibi davranıyor, benzer duraksamalar Word’de yazarken de kendini gösteriyordu. Not: öyle bir durum ki bir an için farenin bozulduğunu bile düşünüyorsunuz.

Konuya ilk müdahalem Norton Antivirus programıyla oldu. Kendisine çok güvenirim. Komple bir taramadan ve kurabiye “cookie” adı altında 46 girişi sildikten sonra her şey yolunda gözüktü. Ama rehavetim maalesef bir gün sürdü. İkinci gün yeni bir taramada gene aynı “cookie”lerle karşılaştım: “PUP.Funmoods”. Siliniyorlar sonra geri geliyorlardı. Sorunu Norton Antivirus ile halledemiyorsam başım gerçekten beladaydı. Bir sene önceki süreci tekrar yaşamaktan korktum; her şeyi yedeklenecek (en çok müzik ve resim arşivim yer tutuyor), arkasından yeni Windows (Windows’un sırf güncellemeleri 6 saat sürmüştü) yüklenecek, sonrasında da kullandığım tüm program ve dosyalarım geri aktarılacaktı.
Ama bu neşteri vurmadan önce hastalığın izini biraz sürmeye karar verdim. PUP; “Potentially Unwanted Program-Potansiyel İstenmeyen Program” anlamına geliyor ve Funmoods’da bu programlardan (eklentilerden) biri. Aslında tam anlamıyla bir virüs veya kötücül yazılım (malware, malicious software) olarak sınıflandırılmıyor. Bulaşmasının ilerleyen safhalarında ise sinsice tüm vücudu kaplıyor. Norton Antivirus panzehri ve başka anti-virüsler yetersiz kalınca yerine önerilen Malwarebytes antibiyotiğini denedim ve nihayet sonuca ulaştım. Size aşağıda önereceklerim aslında sorunun pratik çözümü, doğrusu ise bilgisayarınızı bir doktora, PC uzmanına temizletmek.

Funmoods’un çalışma esasına göre tarayıcınızın (Internet Explorer vs.) herhangi bir hareketinde veya yeni sayfa açtığınızda kaçak eklenti sizi otomatik olarak başka sitelere yönlendiriyor. Bunu reklam ve veri toplama amaçlı kullanıyor; üzerinde gezindiğiniz web sitesinde (Örneğin; ben Amerika’dan Sabah Gazetesinin sitesine girdiğimde İngilizce reklamlar çıkabiliyor) çaktırmadan alakası olmayan ürünlerin tanıtımlarıyla karşılaşıyorsunuz. Bu proxy’ler arası gidip gelmeler bilgisayarınızı yavaşlatmaya yetiyor. Proxy ise network'deki bir makineden diğer makineye bağlanılırken ya da internet ağında bir sunucuya (kısaca web sitesine) bağlanılırken arada başka bir sunucunun kullanılması sistemidir. Funmoods, işte buna yol açan kaçaktır.
Tedavi Aşaması

Öncelikle Malwarebytes programının ücretsiz deneme sürümünü kendi web sitesinden* indirin ve bilgisayarınızı komple sistem taramasından geçirin. Biraz zaman alıyor ama bulaşmış olan bütün PUP.Funmoods’ları yakalayıp karantina altına alıyor. Yakaladıklarını komple silme özelliği ise sadece ücretli PRO sürümünde mevcut. Malwarebytes programı sorunu çözerken sizin de ufak bir kaç işlem yapmanız gerekiyor. Tarayıcınız üzerinde “Araçlar” altında yer alan “Eklentileri Yönet”i tıklayın. Buradaki “Arama Motoru” ayarınızı Bing, Google vs. herhangi birine çevirin. Listede “Funmoods Toolbar” var ise bunu oradan kesinlikle silin. “Varsayılan” ayarında önceden seçtiğiniz arama motorunun yazılı olduğuna emin olun. Kaydedin ve çıkın.
Bir sonraki adım Başlat’a gidip “msconfig” yazın ve tuşlayın. Karşınıza çıkan pencerede “Başlangıç”ı seçin, altında bir dolu ıvır zıvır göreceksiniz; iTunes, Msn, Windows Live, Facebook, yazıcılar vs. Bilgisayarınız aslında çalışmaya başlarken bunlardan hiçbirine ihtiyaç duymaz, siz sonradan istediğiniz programı tıkladığınızda zaten çalışacaktır. O yüzden sol taraftaki bütün kutucukları boş işaretleyin ve bu şekilde “Uygula”ya tıklayın, sonra kaydedip çıkın.

Bilgisayarınızı yeniden başlatmayı isteyip istemediğiniz sorulacaktır. Tekrardan başlatın. Geçmiş olsun.
Bu hastalık nasıl yayılıyor?

“Bana Funmoods nasıl bulaştı? Size nasıl bulaşabilir?”, merak ediyorsanız benim en büyük gafletimin Manchester United-Galatasaray maçını internet üzerinden, hiç bilmediğim bir siteden izlemek olduğunu düşünüyorum. Sitede önüme çıkan ve masum gözüken reklamları kaldırabilmek için çaresizce hepsine tıklamıştım. Gerçi maçı seyrettim, sonucunda hem Galatasaray yenildi hem de bu yenilginin bilgisayarıma götürüsü tatsız oldu. Otur oturduğun yerde, değil mi?

Malwarebytes programının deneme sürümü bir ay sonra bitiyor. Öncelikle herkese bu programı tavsiye ederim. Anti-virüs programının yanına yakışan oldukça şık bir destek programıdır. Fiyatı 24.95$. Ayrıca gelecekte de başınıza gelebilecek benzer PUP’lardan korunmuş oluyorsunuz çünkü bilgisayarınızı, istenmeyen veri akışını ve yönlendirmeyi engelleyerek, her türlü proxy’e karşı savunuyor. Diğer seçeneğiniz ise bir PC uzmanına giderek en az bu kadarlık bir faturanın elinize tutuşturulması. 3-4 senede bir bilgisayarlarımızı yenilediğimizi düşünürsek (hızla ilerleyen PC teknolojisi göz önüne alındığında) bana göre Malwarebytes hem pratik hem de hesaplı bir çözüm. Sonucunda yaşadığım bu tatsız tecrübeyi sizinle de paylaşmak istedim.
Hepinize PUP’suz günler dilerim.


*Malwarebytes: www.malwarebytes.org

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder