Amerika’daki başkanlık seçimlerine bir hafta kala adayların kaşlarından tutun
da polislerin vazgeçilmezi tatlı çöreklere (donuts), yurt odalarını süsleyen
sevimli çim adamlardan, çocukların ve büyüklerin gözdesi cadılar bayramı
maskelerine kadar pek çok farklı gösterge, Obama’nın 2013’e yeniden Beyaz
Saray’da gireceğini işaret ediyor.
Adayların oy potansiyelleri, kritik eyaletler ve daha fazlası için TPM (Talking Points Memo) tarafından
internet ortamında devamlı güncellenen Anket Gözcüsü’nü (Polltracker) ve New York Times’ın FiveThirtyEight’ini takip edebilirsiniz. Ama eğer örneklem
büyüklüğü, hata payı, istatistiksel kesinlik gibi kavramlara yabancı iseniz
aşağıda yer alan, her seçim öncesi halk arasında sıklıkla kullanılan diğer
göstergelere de bir bakmanızı öneririm.
Kaş Endeksi
Tımar Salonu (Grooming Lounge) bloğunun yaptığı bir
araştırmaya göre adayların kaşlarının düzgünlüğü, 8 başkanlık seçiminden
7’sinde belirleyici rol oynamış. Buradan hareketle Romney’in kaşlarına biraz
daha dikkat edip üzerindeki fazlalıkları aldırması öneriliyor. Avantaj: Obama.
Çocuk Oyları
1940 yılından bu yana, 1-12
sınıflar arası öğrencilere yönelik “Taklit Seçim” sonuçları (Scholastic’s Mock Election) büyük bir isabet
oranıyla yeni Başkan’ı belirlemiş (sadece 1948 ve 1960 seçimlerinde yanılmışlar).
Avantaj: Obama.
Tatlı Çörekler (Donuts)
Üzeri mavi şeker kaplı eşek görünümündeki çöreklerin (Dough-Bama; Demokratların amblemi) satış rakamı, üzeri kırmızı
şeker kaplı filli çöreklere (Mitt
Yum-ney; Cumhuriyetçilerin amblemi) oranla 3% öndeymiş. 2008 seçimlerinde de Dough-Bama, McCandyCain’i alt
etmişti. Avantaj: Obama.
Redskins Kuralı
Geçmiş 18 seçimin 17’sinde Redskins
futbol takımı seçimlerden önceki son maçını kendi sahası Washington’da
kazanırsa halen Başkanlık yapan aday ikinci defa seçilirmiş. Buna göre 2
Kasım’da (yani seçimlerden 4 gün önce) Washington Redskins, California
Panthers’i kendi sahasında ağırlıyor. Avantaj:
Belirsiz. (Redskins maçı kazandı)
7-Eleven Bardakları
Obama temalı kahve bardakları, Romney temalı bardaklara 3-2 oranla daha fazla tercih edilmiş. 7-Eleven
yöneticileri, 2000 senesinden bu yana tüm diğer tahminleri geride
bıraktıklarını düşünüyorlar. Avantaj:
Obama.
Astroloji
Los Angeles’da yaşayan Astrolog Larry Schwimmer’a göre Obama’nın yıldız
haritası tekrar Başkan olacağını, bir başka Astrolog Donald Holland’a göre ise Obama’nın
güneş dönüşüm haritası seçimleri kaybedeceği gösteriyormuş. Avantaj: Belirsiz.
Çimen Kafalar
Eylül ayında satışa sunulmasından bu yana Obama çimen kafalar, Romney çimen
kafalara oranla 2-1 öndeymiş. Avantaj: Obama.
Adayların Dişleri
Luster Premium White
(diş parlatıcı ürünler satıyor) firmasının tezine göre; 1992 yılından bu yana Başkanlık
seçimini hep en beyaz dişlere sahip aday kazanmış. Romney, eğer dişleriyle
ilgili bir hamle yapmazsa Obama’nın Beyaz Saray’ın balkonundan tekrar gülümseyeceği
tahmin ediliyor. Avantaj: Obama.
Kurabiyeler
Çember Aile Kurabiye Tarifleri sitesinin düzenlediği yarışmaya göre; başkan
adaylarının eşleri adına hazırlanan özel kurabiyelerin 9.000 kişi tarafından
oylanması sonucunda, Michelle Obama’nın beyaz ve siyah çikolata parçacıklı kurabiyesi
seçimleri az farkla (287 oy)
kazanmış. Avantaj: Obama.
Bahisler
İngiliz Ladbrokes bahis
sitesi, Obama’nın kazanma olasılığını 1/3,
Romney’in kazanma olasılığını ise 11/5
olarak belirlemiş. Avantaj: Obama.
Cadılar Bayramı Maskeleri
Spirit Kostüm Firmasına göre; 1990’lı yıllardan itibaren en kesin tahmin,
cadılar bayramı maske satışlarından geliyormuş. Benzer sonucu BuyCostumes.com sitesindeki
kâğıt maske satışları da destekliyor. Her iki kaynağa göre; Obama maske
satışları 30 puan öndeymiş. Avantaj: Obama.
Adayların Boylarının Uzunluğu
1896’dan 2008’e Başkanlık seçimlerini 3-2
oranında rakibinden daha uzun olan aday kazanmış. Buna göre; Obama’nın boyu
186cm, Romney’in boyu ise 189cm. Avantaj:
Romney.
Toparlamak gerekirse; 9 tahmin Obama’dan yana iken sadece bir tahmin
Romey’i gösteriyor, iki tahmin ise şimdilik ortada. Başkanlık seçiminde bile
olsa oluşturulan bu pazar, aynı zamanda Amerikalıların ticari zekâsının bir
göstergesi niteliğinde. Seçmenler, Başkan görmek istedikleri adayı her ortamda
desteklemeye devam ederken firmalar ise yeni trendlerin peşinde, markalaşmanın
ve satışlarını arttırmanın farklı yollarını arıyorlar.
Bizdeki “Seçim Ekonomisi”
tabirinin adeta ne kadar da yanlış kullanıldığının bir göstergesi gibiler.
Kaynak: Mother Jones, “12 Silly Ways to Predict the Election”
by Dave Gilson.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder